گلباران راه شما...

گلباران راه شما...

گزارشی از آخرین وضعیت روئین عطوفت در زندان اوین

گزارشی از آخرین وضعیت روئین عطوفت در زندان اوین
خبرگزاری هرانا – با گذشت بیش از هفت ماه از زندانی شدن روئین عطوفت، فعال ملی مذهبی، دیوان عالی کشور پاسخی به شکایت خانواده این زندانی سیاسی به حکم ده ساله او نمی دهد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روئین عطوفت، فعال ملی مذهبی زندانی در بند هشت زندان اوین که از روزهای آغازین بهمن ماه سال گذشته برای گذراندن دوران محکومیت ده ساله خود در این زندان به سر می برد، تمامی مدت محکومیت خود را تا امروز بدون مرخصی سپری کرده و دیوان عالی کشور نیز پاسخی به خانواده و وکلای این زندانی سیاسی مبنی بر شکایت ایشان در ارتباط با حکم وی نمی دهد.
همسر این زندانی سیاسی در گفتگو با خبرنگار هرانا همچنین در ارتباط با سلامتی او می گوید که همسر او از زمان مراجعه به زندان در اوائل بهمن ماه سال گذشته تا اواخر تیرماه و اوائل مرداد ماه سال جاری بدون تخت و اصطلاحا کف خواب بوده و این مسئله باعث لاغری و کم شدن وزن ایشان شده بود. همچنین در روزهای ابتدایی بازداشت ایشان، پوست ایشان نیز به صورت پوسته پوسته در آمد بود. همسر این زندانی همچنین گفت که پس از گرفتن تخت مستقل توسط این زندانی سیاسی، وضعیت جسمانی ایشان قدری بهتر شده است.
رقیه زارع پور همچنین با اشاره به شکایت آنها به دیوان عالی کشور در ارتباط با حکم همسرش تاکید کرد که تا امروز پاسخی برای آن نیامده است و پس از مراجعه به ایشان گفته اند که پاسخ برای شما با پیام کوتاه ارسال می شود.
همسر این فعال ملی مذهبی در بند همچنین گفت که به وکیل همسرش “که برای خواندن پرونده مراجعه کرده بود گفته اند که پرونده دردادستانی است. و داریم بر روی پرونده کار میکنیم و ممکن است در این پرونده تجدیدنظری بشود.”
خانم زارع پور همچنین گفت که ” اما من وقتی برای وکالت نامه خودم از همسرم مراجعه کردم متوجه شدم که پرونده در اجرای احکام است و ربطی به دادستانی ندارد.”
همسر این زندانی سیاسی همچنین با ذکر این نکته که همسرش حتی اجازه دیدار با وکیل خود را ندارد گفت که به ایشان مرخصی نیز داده نمی شود.
بنا به گفته همسر این زندانی سیاسی به خبرنگار هرانا، به ایشان گفته اند که همسرشان باید یک سوم محکومیت را (که در مورد آقای روئین سه سال و چهار ماه می شود) بگذرانند. این مسئله به تائید خدابخشی، دادیار ناظر بر زندان اوین نیز رسیده است.
در همین ارتباط منابع هرانا از جزوه ای در اختیار خدابخشی دادیار ناظر بر زندان اوین خبر دادند که در آن ذکر شده که افرادی که محکومیت های امنیتی، گروهکی و بنا گفته همسر روئین عطوفت، محکومیت مربوط به شورای فعالان ملی مذهبی و همکاری با این مجموعه را دارند باید حتما یک سوم محکومیتشان طی شود تا به ایشان مرخصی بدهند.
لازم به ذکر است که بر اساس قوانین، زندانیان پس از گذراندن یک سوم محکومیت می توانند با آزادی مشروط از زندان خارج شوند.
حکم روئین عطوفت در دادگاه تجدیدنظر شامل ده سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات تایید شده است.
در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ بیست نفر از مامورین وزارت اطلاعات با ورود به خانه شخصی وی و در حالی که یکی از جلسات فرهنگی شورای رنگین کمان در حال برگزاری بود، رویین عطوفت را دستگیر کردند و به اوین بردند. این جلسات فرهنگی از سال ۱۳۸۳ در آخرین جمعه هر ماه در خانه آقای عطوفت برگزار می‌شد.
عطوفت در تاریخ ۱۹ تیر ۹۲ بعد از ۵ ماه با وثیقه از زندان اوین آزاد شد. بعد از احضار خانوادگی وی به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و چندین نوبت احضار کتبی و تلفنی به دادسرای اوین، بالاخره در تاریخ ۸ تیر ۹۳ به دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی احضار و به اتهام «تاسیس گروهک غیرقانونی و ضدامنیتی موسوم به شورای رنگین کمان در راستای همکاری با گروهک غیر قانونی ملی-مذهبی‌ها و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق صدور و امضای بیانیه‌های ضد امنیتی» محاکمه شد.
وی سپس در ۱۸ تیر سال ۹۳ به دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ احضار و حکم ۱۱ سال حبس و ۲ سال محرومیت از فعالیت به صورت حضوری به رویت او رسید. وی در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۳ اعتراض خود به حکم بدوی را به دادگاه تجدیدنظر ارسال کرد که بلافاصله پس از ۵ روز در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۳ رای توسط مستشاران شعبه ۵۴ آقایان بابایی و پورعرب صادر گردید. در تاریخ ۵ آبان ۹۳ رای صادره از دادگاه تجدید نظر به خانه شخصی وی ابلاغ شد.
بند هشت “بدترین بند زندان اوین” و “تبعیدگاه جدید زندانیان سیاسی اوین” توصیف شده است که در آن تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و امنیتی بر خلاف اصل تفکیک جرائم در ازدحامی فوق العاده و بدون امکانات و شرایط بد بهداشتی به همراه زندانیان غیرسیاسی نگهداری می شوند و اعتراضات مکرر زندانیان و خانواده ها نیز تا کنون راه به جایی نبرده است.

۲ نظر: