گلباران راه شما...

گلباران راه شما...

بازداشت ۱۶بهایی در ایران همزمان با اعیاد این آئین


منابع مختلف از بازداشت ۱۶ بهایی در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد، همزمان با اعیاد این آئین خبر می دهند.
برخی فعالان بهایی اسامی افراد بازداشت شده را در فضای مجازی منتشر کرده اند. براساس این اطلاعات، در تهران، صهبا فرنوش، نوید اقدسی، نگار باقری، نوا مجذوب، یاور حقیقت، هلیا مشتاق بازداشت شده اند. همچنین در اصفهان، پروین نیک آیین، کیوان نیک آیین، ارشیا روحانی، متین جانمیان، زرین آقابانی و یگانه آگاهی بازداشت شده اند. از سوی دیگر، در مشهد، نغمه ذبیحیان، فرانه دانشگری، ساناز اسحاقی، نیکا پاکزادان بازداشت شده اند.
برخی فعالان بهایی از جمله عرفان ثابتی با انتشار این اسامی به دلیل بازداشت این افراد اشاره ای نکرده اند. اما موج این بازداشتها، با اعیاد مذهبی بهائیان همزمان شده است.
براساس تقویم این آئین، سالگرد تولد علی محمد باب و بهاءالله پیامبر بهائیان مهمترین اعیاد آنهاست. براساس این تقویم، روز ولادت بهاءالله، مطابق با دوم محرم است.
از مدتها پیش در فضای مجازی، بهائیان تهدید شده بودند که چنانچه در مناسبت های مذهبی شان، کسب و کار را تعطیل کنند، مغازه شان پلمب می شود. عکسهایی در فیس بوک و تویتر منتشر شده که نشان می دهد مغازه های این افراد بخاطر تعطیلی مذهبی بهائیان ، پلمب شده است. بیشتر این تعطیلی ها در شهرهای کرمان، قائم شهر و رفسنجان بوده است.
یکی از نزدیکان یکی از بازداشت شدگان، به صدای آمریکا گفته ماموران، از وزرات اطلاعات بوده اند.
دولت ایران بهائیان را به عنوان یک دین رسمی قبول ندارد و در سالهای اخیر تعداد زیادی از آنها را بازداشت کرده است.
با اینکه در مجامع بین المللی، ایران ادعای بدرفتاری با بهائیان را رد می کند اما رهبران جامعه بهایی سالهاست در ایران زندانی هستند و به حبس های طولانی محکوم شده اند.
پیشتر، آیت الله حسینعلی منتظری، از مراجع سابق شیعیان در فتوایی تاکید کرده بود، "از آن جهت که اهل اين کشور هستند حق آب و گل دارند و از حقوق شهروندی برخوردار می باشند، همچنين بايد از رافت اسلامی که مورد تاکيد قرآن و اولياء دين است بهره مند باشند."
با این حال، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به استفتایی گفته: "همه پیروان فرقه گمراه بهاییت محکوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چیزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت است، واجب است." وی تاکید کرده "ولى رفتار مدیران و معلمان و مربیان با دانش آموزان بهایى باید بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر