گلباران راه شما...

گلباران راه شما...

ریس کُربالن کاستجون:دادگاه‌های ناعادلانه، حبس و شلاق برای هنرمندان و فعالان در ایران

 

حقوق بشر در جمهوری اسلامی::ال دیاریو اسپانیا: دادگاه‌های ناعادلانه، حبس و شلاق برای هنرمندان و فعالان در ایران

خبرگزاری هرانا – ریس کُربالن کاستجون عضو تیم ایران سازمان عفو بین الملل اسپانیا در مقاله‌ای به دادگاه‌ها و احکام ناعادلانه در ایران برای فعالان و هنرمندان پرداخته و با ذکر نام کیوان کریمی، آرش صادقی و گلرخ ایریایی، آنان را مثالی از مردم ایران خوانده که از حقوق اولیه خود همچون آزادی بیان و دادگاه عادلانه محروم هستند.
 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ریس کُربالن کاستجون عضو تیم ایران سازمان عفو بین الملل اسپانیا در مقاله ای در نشریه “ال دیاریو” به دادگاه‌ها و حکم‌های ناعادلانه حبس و شلاق برای هنرمندان و فعالان در ایران پرداخته است.
آقای کاستجون مقاله اش را با تداعی واقعیت زندگی در ایران شروع کرده و می‌نویسد: “محکومیت و زندان هنرمندان صرفا به دلیل استفاده از حق آزادی بیان با برگزاری محاکمه های کاملا ناعادلانه؛ این حقیقت زندگی در ایران است.”
نویسنده مقاله همچنین به نمایش مستند کیوان کریمی در فستیوال فیلم مستند پونتو د ویستا اشاره می کند که نخستین پخش این فیلم در اسپانیا بود و بیان می کند که چطور این فیلمساز ایرانی به خاطر این مستند به حبس و شلاق محکوم شده‌است.
عضو تیم ایران سازمان عفو بین الملل اسپانیا در ادامه می نویسد علی‌رغم انتظارات باز شدن فضا و بالارفتن آزادی‌های مدنی با رویدادهای اخیر، مقامات ایران به محکومیت و زندانی کردن تعداد زیادی هنرمند، روزنامه‌نگار و فعال مدنی ادامه می‌دهند. محکومیت‌هایی که اغلب بر اساس فاکتورهایی‌ست که با تعریف «جرم» فاصله زیادی دارند، عفو بین الملل بر این باور است این تعاریف مخدوش برای محدود کردن تلاش‌های مسالمت‌آمیز و استفاده از حق آزادی بیان به کار گرفته می‌شوند.
وی با آوردن مثال دیگری از این محکومیت‌ها، به آرش صادقی فعال سابق دانشجویی و همسرش گلرخ ایریایی با محکومیت‌های به ترتیب ۱۵ و ۶ سال حبس به دلیل فعالیت‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی و عدم پذیرش وکیل دلخواه‌شان در دادگاه تاکید می کند: “کیوان کریمی، گلرخ ایریایی و آرش صادقی… این اسامی منعکس کننده تمام مردم ایران هستند که هنوز تا امروز حق تضمین شده برخورداری از دادگاه عادلانه را ندارند و همگی تنها برای انجام حق مسالمت‌آمیز آزادی بیان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر