گلباران راه شما...

گلباران راه شما...

نقض حقوق بشر و آتئیست در ایران






حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران

تهیه کننده احمد هاشمی نژاد –AHMAD HASHEMI NEJHAD

طی دوران حکومت جمهوری اسلامی ایران مجمع عمومی سازمان ملل بجز یکی دو سال، تقریباً همه ساله قطعنامه‌ای در مورد نقض حقوق بشر بوسیلهٔ حکومت جمهوری اسلامی صادر کرده‌است

این مجمع ایران را در بسیاری موارد محکوم کرد. از جمله در برخورد دولت با معترضان نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸). حکومت جمهوری اسلامی ایران به صورت سختگیرانه‌ای آزادی‌های مدنی از جمله آزادی سخنرانی، مطبوعات، تجمعات، انجمن‌ها و آزادی‌های شخصی را زیر پا می‌گذارد و در مسیر آزادی‌های مذهبی نیز مانع ایجاد کرده‌است.
ما روزانه شاهد سرکوب های سازمان یافته ی دولتی و یا به وسیله عوامل خود فروخته در سطح ایران هستیم حتی در بعضی موار شاهد قتل انسان‌ها توسط دولت می باشم . اعدام ها ، سرکوب ها ، بی توجهی و آزار و اذیت قسمتی کوچک از این ناهنجارهایی است که دولت جمهوری ایران انجام می ‌دهد . در همه ی موارد و از هر سو مردم ایران مورد ضرب و شتم قرار می گیرند برای مثال : سرکوب عقاید دینی که بعد از آغاز انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون دگر اندیشان دینی، از بهایی و یهودی و مسیحیان و نوکیشان و زرتشتیان تا اهل تسنن و دیگر فرقه های اسلامی چون اهل حق و درویشان گنابادی و غیره با فشار و تعرض و آزار حکومت اسلامی روبرو بوده اند . عده زیادی از آنان به ویژه یهودیان و مسیحیان و بهاییان دست به جلای وطن زده و راه مهاجرت درپیش گرفتند . این ترس و وحشت بر می‌گردد به قوانینی که نقض حقوق بشر را نشان می‌دهد . در ایران کسانی که از اسلام خارج شوند مرتد شناخته می‌شوند و طبق قوانین جمهوری اسلامی حکم ارتداد اعدام می‌باشد در اینجا در حقیقت به دو شکل نقض حقوق بشر را می‌توان مشاهده کرد .
1 .
کسی که با توجه به عقایدش از اسلام خارج شده است و به دینی دیگر گرویده است را مجرم می‌شناسد و او را دستگیر می‌کنند . که با توجه به اعلامیه ی حقوق بشر ماده 18 :
هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه ، وجدان و دین است ؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی ، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده ، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش ، اجرای مناسک ، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است .
به این شکل حق انتخاب برای انسان‌ها در ایران وجود ندارد و نمی‌توانند حتی چگونگی ستایش خداوندشان را خودشان انتخاب کنند بلکه از اول زندگی این راه به آن‌ها تحمیل شده و باید در این راه بمانند در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود .
2 .
دومین نقض حقوق بشری در راستای این نوشته می توان به حکم اعدام اشاره نماییم . همانگونه که می‌دانیم حکم اعدام در بیش تر کشورهای جهان غیر قانونی و گرفتن جان یک انسان از شرف و انسانیت به دور می‌باشد . اما متأسفانه شاهد این هستیم که در ایران به راحتی مردم بی ‌گناه را اعدام می‌کنند .
در ماده ی 19 اعلامیه حقوق بشر بیان شده است که :
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است ؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.
این همان حقی می باشد که به تمامی مردم ایران هم تعلق دارد اما با تمامی استراتژی که جمهوری اسلامی در دست گرفته است ترس و وحشتی در دل مردم ایران گذاشته است که مردم حتی به درخواست حق خود نیز می هراسند .




خدا ناباوری در ایران

در ایران بی‌خدایان وضعیت حقوقی به‌ رسمیت‌ شناخته‌ شده ندارند، و برای دریافت برخی حقوق قانونی، از جمله ورود به دانشگاه و یا وکالت، بایستی خود را مسلمان، مسیحی، یهودی، یا زرتشتی معرفی کنند. این در حالی است که مجازات   ارتداد یا برگشت رسمی از دین، مرگ است.

بی‌دینی در ایران در طول تاریخ این کشور در حاشیه بوده زیرا دین پیوند محکمی با ملی‌گرایی ایرانی داشته است مانند مزدیسنا در زمان ساسانیان و تشیع در زمان صفویه.

نگاهی به وضعیت جمعیت بی خدایان :

ایرانیان داخل کشور
طبق نتایج سرشماری که درسال ۲۰۱۱ توسط معاونت برنامه‌ریزی‌های راهبردی و نظارت مرکز آمار ایران منتشر شد، ۲۶۵٬۸۹۹ از پاسخ دهندگان به پرسش راجع به دینشان پاسخی ندادند طبق لایحهٔ قانون مجازات شورای نگهبان، مجازات مرتد فطری قتل است  و بنابراین در ایران اعلام بی‌دین بودن خلاف قانون است. بر طبق پژوهش‌های مؤسسهٔ گاپوپ ۸ درصد جمعیت ایران بی‌دین هستند


ایرانیان خارج از کشور

ایرانیان آمریکا
بر طبق تحقیقات رابرت پاتنم استاد دانشگاه هاروارد آمریکا، میانگین بی‌دینی میان ایرانیان آمریکا کمی بیشتر از آمریکایی‌ها است بیشتر ایرانیان آمریکا خود را بی‌دین معرفی می‌کنند. یک پنجم آنان نیز ادیانی غیر از اسلام (زرتشتی، مسیحیت، یهودیت، بهایی و...
شمار ایرانیان مسلمان ساکن آمریکا از ۴۲٪ در سال ۲۰۰۸ به ۳۱٪ در سال ۲۰۱۲ رسیده است
ایرانیان اروپا
شورای مرکزی مسلمانان سابق اروپا توسط یک ایرانی به نام احسان جامی ایجاد شد. هدف این شورا کمک به افراد برگشته از اسلام و بیان نقض حقوق زنان در دین است
سازمان‌ها
سازمان ایرانیان بی خدا در سال ۲۰۱۳ در لندن تشکیل شد. این سازمان وظیفهٔ خود را به چالش کشیدن نگرش جمهوری اسلامی در بارهٔ ارتداد، خداناباوری و حقوق بشر می‌داند شمار چشمگیری از ایرانیان خارج از کشور خداناباور، ندانم گرا یا بی‌دین هستند
سیل بنیان کن بی دینی در جامعه پدیده ای نهادینه شده است که عمر آن به قبل از ظهور دایناسورهای اسلامی حاکم بر ایران برمی گردد و امروز پر قدرت تر از هر زمان دیگری می خواهد جامعه را از گزند دین و مذهب، خرافات، عقب ماندگی و از تعرض داعشهای حاکم بر ایران مصون نگه دارد 
.
این قسمتی از سرکوب های عقیده ها و اقلیت‌ها در ایران بود ، و امیدوارم که هر چه زودتر این گونه خشونت ها با آگاهی و اتحاد مردم از کشورمان رخت بربندد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر