گلباران راه شما...

گلباران راه شما...

❌آیا مجازات قطع ید در ایران اجرا می‌شود؟


❌آیا مجازات قطع ید در ایران اجرا می‌شود؟

🔹"دستم را قطع نکنید دخترم خردسال است و مادرپیرم به بیماری سرطان مبتلا شده است. من به خاطر فشارهای زندگی دست به سرقت زدم". این سخنان مرد جوانی است که به جرم سرقت دادگاهی شده و شاکیان تقاضای قطع دست او را دارند (هرانا).

🔹برخی می‌گویند حکم مجازات قطع ید در ایران، صادر نشده و حتی در صورت صدور، اجرا نشده و دست کسی قطع نمی‌شود. اما نگرانی این جوان بی‌دلیل نیست؛ بر اساس آماری که بنیاد برومند طی سالها تحقیق موفق به جمع‌آوری آنها شده، در ۲۹ سال اخیر دست کم تعداد ۱۷۴ مجازات قطع ید اجرا شده است. بدون شک این آمار، شامل تمامی موارد اجرای این حکم نبوده چون تعداد زیادی از این احکام رسما اعلام نمیشود و میزان واقعی اجرای آن بیشتر از این تعداد است.

🔹به‌راستی هدف از قطع کردن دست افراد مجرم چیست؟ آیا آنگونه که مسئولان ادعا می‌کنند، این مجازات منطبق با احکام شرعی و اسلامی بوده و طبیعتا اجرای آن در یک جامعه مسلمان ضروری است؟ آیا این حکم در تمامی کشورهای مسلمان اجرا می‌شود؟ آیا فردی که دستش قطع شده، قادر است به یک زندگی سالم روی آورده و در یک شغل سالم کسب روزی کند؟ آیا کسی به فکر خانواده فرد مجرم خواهد بود که توان تامین هزینه‌های زندگی را دارند یا نه؟ آیا این مجازات با موازین انسانی سازگار است؟ بنیاد برومند با تکیه بر سالها تحقیق و تفحص، به تمامی این پرسش‌ها پاسخ خواهد داد.

🔹در این مصاحبه با آقای سبزی‌چی که پس از ارتکاب یک فقره سرقت، به مجازات قطع ید محکوم شد و پس از سالها انتظار در زندان، چهار انگشت او را قطع کرده‌اند، گفتگو انجام می شود. روند صدور حکم قطع ید و مشکلات ناشی از اجرای آن را از زبان خود آقای سبزی‌چی بشنوید./بنیاد برومند

❌ چرا در جمهوری اسلامی شتر دزدها و اختلاس گران میلیاردی حتی زندانی نمی شوند ولی تخم مرغ دزدها قطع ید می شوند؟

🔹البته جواب بسیار ساده است. اغلب شتر دزدها خودی هستند و تخم مرغ دزدها  غیر خودی. 

🆑 @Efshageram

لینک ویدیو:

https://t.me/efshageram/9011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر