گلباران راه شما...

گلباران راه شما...

بی اطلاعی از وضعیت پرونده آتئیست ایرانی سینا دهقان


 تهیه و تنظیم احمد هاشمی نژاد-ahmad hashemi nejhad




به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مهدی شکیبا، وکیل مدافع آقای دهقان به این نهاد گفته است که اصول آیین دادرسی در پرونده موکلش رعایت شده و در حال حاضر فرآیند اعاده دادرسی در حال انجام است. وی نسبت به سرانجام این پرونده «ابراز امیدواری» کرده است.



🔹سینا دهقان در هیچ یک از مراحل بازجویی، بازپرسی و دادگاه دسترسی به وکیل انتخابی نداشته و وکیل تسخیری که از طرف دادگاه انتخاب شده بود نیز به خوبی از او دفاع نکرده و درباره اطلاع‌رسانی نسبت به وضعیت موکلش نیز کوتاهی کرده است.

🔹آن طور که در این گزارش آمده است، او در زمان #بازداشت و بازرسی از منزلش بارها اظهار کرده که اشتباه کرده است و #توبه می‌کند و ماموران به او وعده داده بودند که در صورت پذیرفتن اتهامات و نوشتن توبه‌ نامه آزاد خواهد شد و او نیز هر چه آنان خواسته‌اند امضا کرده است.
با این حال او پس از محاکمه در شعبه یک دادگاه کیفری اراک، به اتهام  «سب‌النبی» به #اعدام و به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۶ ماه زندان محکوم شد
#سحر_الیاسی متهم سوم این پرونده، به اتهام «توهین به مقدسات» به سه سال زندان و به اتهام «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۶ ماه زندان محکوم شد.

‼️جمهوری اسلامی ایران با شعاری پوچ در جامعه جهانی که دارای حقوق و ازادی های هم تراز در جهان داراست , با متهم کردن این چنین پرونده های قضایی نشان میدهد که در ایران هیچ یک از حقوق اولیه انسانی رعایت نمیشود چرا که با این برخورد ها از هزاران پرونده دیگر می بینیم فاصله زیادی تا احقاق #حقوق_انسانی در ایران داریم

❌ مواردی کوچک به عنوان مثال که در مورد این زندانیان به طور فاحش نقض شده و حقوق انسانی از انها سلب شده را میتوانیم از ٣٠ ماده اعلامیه حقوق بشر نام ببریم :


🔴 مادهٔ ۳
هر فردی سزاوار و محق به زندگی، آزادی و امنیت فردی است.

🔴 مادهٔ ۱۰
هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی کامل و برابر به دادرسی آشکار و عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و مستقل است تا در برابر هر گونه اتهام جزایی علیه وی، به حقوق و تکالیف وی رسیدگی کند.

🔴 مادهٔ ۱۸
هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی [و آشکار] کردن آئین و ابراز عقیده، چه به صورت تنها، چه به صورت جمعی یا به اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است وهیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد.

 ✍️احمد هاشمی نژاد
 ◀️کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو
 ⁦ http://daneshjoo.bashariyat.org ⁩

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر